3. Tolstoi (1828 - 1910)
Tolstoi és un home feliç, amb una nombrosa família i un èxit
literari molt important. “Soc complertament feliç” diu agosaradament. Però als
50 anys un canvi radical succeeix a la seva vida i es torna profundament
religiós i amb por de la mort. Vol portar una vida senzilla, de pagès, ser
pobre, donar els seus bens. Però la seva família no li permet del tot, encara
que ha d’aguantar algunes de les seves “rareses”.
Així doncs ” Durant 30 anys Tolstoi viu creant, sense
preocupacions i en llibertat. Uns altres 30 anys viu únicament per trobar
sentit a la seva vida. Las coses li varen ser fàcils fins que es va proposar un
objectiu desmesurat: salvar a tota la humanitat”.
La seva extrema sensibilitat es denota sobretot en la
música: “mentre la seva família escolta assentada al voltant del piano, a ell
li comencen a tremolar les finestres nasals, les celles se li contrauen i sent
una pressió al coll i les llàgrimes se li surten. La música afluixa els sentits
i l’animal es desferma...”
Com artista Tolstoi “ és un dels treballadors més soferts i
pacients, els seus frescos del mon estan fabricats a base d’una infinitat de
petites pedretes, de milions de petites observacions. Durant anys acumula aquestes petites gotes, desenes, centenars,
milers, fins que totes es fonen i creen una forma rodona i definitiva...”
“A Tolstoi no trobem
“l’ànima contemporània” com a Stendhal,
Rouseau o Dostoyevski, si no l’ànima primitiva de tots els temps, la que no
està subjecta a cap metamorfosi...i una soledat
original de l’home davant de l’infinit”.
Per Tolstoi, la dona és un gran objecte de passió desmesurada
i pecadora, en especial en la seva
joventut. Però n’arriba acaptar la seva essència “ sovint les dones es
pregunten espantades, com aquest home ha pogut descriure les sensacions
físiques més amagades sota la seva pell femenina, unes sensacions no viscudes
per l’home.”
Els “dos” Tolstoi es barregen tràgicament. “L’artista pur
només pot pensar en la seva obra, no en la humanitat a la que la destina.
Tolstoi és el més gran com artista , mentre el seu ull insubornable crea
l’univers dels sentits. Però quan es torna compassiu, quan vol ajudar,
millorar, guiar i adoctrinar, el seu art perd la seva força, la seva capacitat
de commoure”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada