dijous, 6 de novembre del 2014

Els meus llibres. La familia Máshber


La familia Máshber. Der Níster (pseudònim de  Pinjas Kahanovic 1884- 1950). Barcelona, Editorial Libros del silencio, 2011.
Com vivien els jueus centreeuropeus o russos al segle XIX? Com vivien els avantpassats d’aquests curiosos personatges que, en cara avui,conserven a la mediterrània Israel les seves vestimentes d’aquell lloc i d’aquella època?
Nister ens ho explica durant 900 pàgines amb un llenguatge lent i meticulós. Com eren les ciutats, com era la gent, com es relacionàvem amb els “gentils”, quin era el seu sistema de classes, el seu comerç, la seva “banca”. I també, com resaven, com practicaven el shabat, com mantenien les seves seculars tradicions tant lluny de la seva mítica Jerusalem, com esperaven el messies.
Sembla que hi siguis. I sembla que hi siguis al segle XIX i al XVII i al XVII i al XVI... perquè, excepte pels escassos lligams amb la societat dels gentils que emmarquen l’espai i el temps, que emmarquen Ucraïna en el segle XIX, l’escena, la ciutat de “N” podria estar en qualsevol lloc del mon i la narració succeir al segle XVI.
Aquesta és una característica antropològica fascinant del poble jueu: al llarg de 20 segles, a qualsevol lloc que estiguessin, ells han mantingut unes tradicions, unes litúrgies que els han conservat com a poble. El més normal és que s’haguessin diluït com a poble, però no ha estat així. Defineixen una nació i una identitat, amb una llengua però sense un territori real, només idealitzat.
I sorprenentment al segle XX la cosa es desperta, per mal i per bé i tenim per un  costat el genocidi i per l’altre la creació de l’estat d’Israel. Res del que ha passat al segle XX s’entendria sense aquests costums i ritus mil·lenaris. Sense uns preceptes i uns costums absurdament rígids als nostres ulls.
El llibre és d’una lectura no del tot fàcil, però totalment fascinant pels que hi entrin. Fet que recomano vivament.
Destacaria dues coses curioses. Una de tipus religiós, l’altra de tipus econòmic.
Tot i la fidelitat general a les normes i els ritus, l’autor dona un important protagonisme als moviments de pensament “dissidents” amb la ortodòxia original i que en general eren perseguits  per l’estatus quo.
L’altre , i que ocupa una part important de la trama, són els daltabaixos econòmics de la família Máshber. Viuen de diverses empreses d’economia real i productiva, però també del préstec. És per aquí per on ve el mal, i en especial pels de més amunt. Alguns nobles locals es neguen a tornar importants crèdits abusant del seu poder i a partir d’aquí trontolla tota l’estructura dels negocis i una multitud de petits inversors perd el seus estalvis, ells s’arruïnen etc... No sé a què em sona tota aquesta història¡¡¡
La narració té dues parts i potser n'hi ha una tercera perduda en algun lloc. L’autor la promet en el propi text. Però això potser algun dia ho sabrem. Diuen que amb el final truculent que va tenir en Nister, algun manuscrit pot estar perdut pel mon.
El primer volum es va publicar el 1939 i el segon, a Estats Units al 1948. Fins a finals del 80, Nister,  no va començar a ser recuperat  a Estats Units i després, lentament i afortunadament, a altres llocs i idiomes.
El poc que sabem  del final de la vida de l’autor és que va ser víctima de l’horror stalinià,  portat al gulag i que va morir degut a les pèssimes condicions de vida, sense que l’arribessin a afusellar, tal com estava previst.
 
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada