dijous, 4 de desembre del 2014

Els meus llibres. La muerte del padre.


Karl Ove Knausgard. La muerte del padre. Barcelona, Anagrama, 2012

Una historia real, la pròpia de Karl Ove, en sis llibres. Mi lucha. El descobreixo  a la sortida del segon “ El hombre enamorado”, gràcies al Cultures de La Vanguardia. Decideixo, però, començar pel primer, esperant que l’editorial els publiqui tots. Així ho espero doncs l’èxit a  Noruega i a altres països on ja s’han publicat tots ha estat considerable.
La mort del pare.  Un pare que tampoc s’ha preocupat especialment pels seus fills. Un pare del que porta temps allunyat, doncs al països nòrdics la cohesió familiar és menor que entre nosaltres.
Però a pesar de tot, aquesta mort té un paper important en la seva vida. I de retruc serveix per rememorar la infància i la joventut, riure’s d’ell mateix a la seva adolescència (hilarant relat d’un desastre de festa de cap d’any, però que un adolescent ha de vendre com fantàstica al adults), reflexions sobre la joventut, els amics, l’alcoholisme i, com no, la mort, tema central del volum.
Una mort que, com a concepte,  la nostra societat tracta de disfressar
Els comentaristes el comparen amb Proust. I certament en alguns moments el nivell de precisió amb el que explica els més petits detalls ho fa pensar. Però no estem a Balbec a principis del segle XX, si no a Noruega a finals del segle XX.
No em puc atrevir, com mai faig, a fer crítica literària, Tant sols puc recomanar-lo i com a màxim recollir uns petits fragments. Com els bons autors, Karl Ove aprofita l’anècdota per anar de lo particular a lo general i entrar en el mon de la reflexió filosòfica:
Cuando la visión del conjunto del mundo se amplia, no solo disminuye el dolor que causa, sino también el sentido . Entender el mundo es colocarse a cierta distancia de él.
(en ocasions barreja el moment en que escriu amb el moment que explica. Escriu al 2008): Exceptuando a los padres de algunos niños de la guardería, no conocemos a nadir aquí. No lo echamos a faltar. Al menos yo.  No saco nada en claro de la vida social. Nunca digo en el fondo lo que pienso, pero siempre me acerco mucho a la persona con la que hablo, hago como si lo que me dicen me interesara...
No solo leía la novela "En busca del tiempo perdido", me la bebía...
(Parla de les coses del nens...)  Aunque la sensación de alegría que me producen esos momentos no sea arrolladora, sino más bien de satisfacción o calma, es al fin y al cabo alegría. Quizás incluso en momentos muy especiales felicidad. I si la felicidad hubiera sido el objetivo habría bastado. Pero la felicidad no es  el objetivo, nunca lo ha sido. Para qué sirve la felicidad? (¡¡)
Se me saltan las lágrimas cuando veo una hermosa pintura, pero no cuando  miro a mis hijos. Eso no significa que no los quiera, solo significa que el sentido que proporcionan no puede llenar una vida… ( Diuen d’ell que diu aquelles coses que ningú no diu…)
Escribir es sacar de las sombras lo que sabemos. De eso trata escribir. No de lo que ocurre allí sino del allí en sí.
Mientras la persona vive, el nombre se refiere al cuerpo en el que se encuentra, a lo que hace, pero cuando muere el cuerpo , el nombre se separa de él, quedándose con las personas vivas que con el nombre siempre van a referirse a quien era él, nunca al que es ahora, un cuerpo muerto que se está pudriendo en algún lugar.
Di un sorbo de café y encendí un cigarrillo. No es que disfrutara del sabor del café o de la sensación del cigarrillo, apenas lo notaba, lo importante  era hacerlo, era la rutina y, como siempre pasa con las rutinas, todo se encontraba en la forma.
(Ell i el seu germà): nunca nos tocábamos, ni siquiera nos dábamos la mano cuando nos veíamos y raramente nos mirábamos a los ojos.
(magdalena de Proust) Entre las marcas registradas de entonces y las de ahora había un mundo entero, y al pensar en ese momento en ellas, surgió ante mí con sus sonidos, sabores y olores, completamente irresistible, como es todo lo que se ha perdido, todo lo que ha desaparecido…
La serie continua amb   5 llibres més… De momento tinc el segon ja, a la tauleta de nit…

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada