dissabte, 1 de febrer del 2014

Memòries d’un funcionari. 61. ICASS, segona edició. 3.

El meu càncer de colon. Un passeig pel funcionament del sector sanitari 1

Un fet determinant i imprevisible, va interrompre brutalment la meva incorporació a l’ICASS: el meu càncer de colon.

 Afortunadament, fins aquest moment de la meva vida (45 anys) no havia tingut gaire contactes amb el sector sanitari. La constatació de que tenia un problema greu i que s’havia d’afrontar de seguida, va marcar de cop la meva vida. No entraré en els detalls personals, això queda per una altre tipus de diari, si no en aquells aspectes que tenen a veure amb l’Administració. En aquest cas la sanitària.

Un cop detectat el problema vaig arribar de seguida al meu hospital de referència: la Vall d’Ebró i el pre-operatori va ser també molt ràpid. En un més i mig m’operava.

El diagnòstic es va fer ràpidament a partir d’una colonoscòpia a la Quiron, com a centre concertat amb el sector públic. La Clínica tenia dues sales d’espera una més atrotinada pels malalts del “seguro” i una altra, més luxosa,  pels malalts privats. La prestació, però, la mateixa.

 En aquell moment, 1995, l’hospital de la Vall d’Ebró, estava actualitzant les plantes, però a mi em va tocar encara una planta amb habitacions grans amb quatre llits. Deien que antigament en aquelles habitacions hi havia hagut 6 llits.

No vull dir que aquelles habitacions fossin millors que les actuals de 2 llits, sens dubte necessitaven una remodelació, però l’espai més gran i el fet de ser més gent propiciava més l’anonimat. Les actuals habitacions de 2 llits obliguen a una certa promiscuïtat entre malalts i famílies de malalts, una mica molesta

 Mai he tingut clar si aquest model (el d'habitacions de dos llits vull dir) es fa per economia o per altres motius. Com hom sap lo més  car d’un hospital no són els metres quadrats de rajoles de les habitacions si no la complexitat de les instal·lacions de cada llit  i sobre tot dels serveis centrals, quiròfans, laboratoris etc. No tinc elements científics per valorar-ho, però si es fes una anàlisi cost benefici tenint en compte la comoditat del malalt, la comoditat de la família, les possibilitats de descansar millor del familiar que es queda a dormir i que potser a l’endemà ha d’anar a treballar, la intimitat, l’alliberament de feina que comporta la presència d’un familiar...m’agradaria saber quin seria el resultat.

Però llavors si totes les habitacions fossin individuals, quina seria la diferència amb la medicina privada que sustenta el seu prestigi en la part hotelera? Quines implicacions tindria pels potencials usuaris del sistema, el 30% dels quals no utilitza la sanitat pública, en gran part per aquests aspectes hotelers?

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada