divendres, 21 de febrer del 2014

Memòries d'un funcionari. 64. ICASS, segona edició. 6.

Atenció a domicili.


L’ICASS gestionava directament, uns 2000  casos d’ajuda a domicili amb una plantilla d’uns 15 assistents/tes socials, alguns treballadores familiars propis i un conjunt d’empreses externes proveïdores de serveis. Dues persones gestionaven el programa amb gran eficiència la Victòria Blajot i l’Antonia Villoria i  l’ajuda d’un gran administratiu en Jordi Bàdenes. El sistema era heretat de l’INSERSO (després IMSERSO) i comprenia les gestions de concessió i cobrament de la prestació.

Dels 2000 casos uns 1000 els gestionaven directament la delegació de Barcelona, é a dir la Victòria i la Antònia, i els altres 1000 estaven repartits entre les 3 delegacions territorials. Formalment els casos eren analitzats per un tècnic que els passava  a una junta de valoració i jo un cop vista l’acta de la reunió els aprovava. Val a dir que a Barcelona aquestes reunions no es feien i anàvem al gra. Si hi havia algun cas especial me’l comentaven i ja està. A les delegacions territorials es feien les reunions, 4 o 5 persones dedicaven tota un tarda, periòdicament, a mirar expedients i aprovar-los. Res a criticar. Complien la norma. Però possiblement la norma era burocràtica i innecessària

Més enllà de l’aspecte burocràtic de tot plegat, vull fer una reflexió de fons a un tema que ja he mencionat. La prestació d’atenció a domicili, es “concedia” per hores. L’assistent social no podia anar administrant les hores entre les necessitats que tenia, com fa per exemple el metge de capçalera. Imaginem que per cada radiografia, o medicament receptat s’hagués de reunir un tribunal per analitzar si és necessari. Lo greu del cas és que en general, als ajuntaments la cosa continuava igual molts anys després. I amb la LAPAD s’ha burocratitzat encara més.

Con que teníem treballadors/es familiars en plantilla, també varem tenir alguns problemes de personal. En mencionaré un relacionat amb els sindicats. Una treballadora de Terrassa deixava sense atendre sistemàticament i sense causa justificada a la persona gran que tenia encomanada. Varem fer els passos per obrir-li un expedient disciplinari i els sindicats se’ns van tirar a sobre “defensant” a la treballadora. Una treballadora que no “treballava” i que deixava tirada a la persona gran. Els sindicats fan un mal favor al conjunt dels treballadors defensant coses així, es desacrediten totalment i han oblidat que el treballador públic és un “servidor públic” i que això és lo determinant.

A tot això, l’atenció a domicili corresponia i correspon als ens locals, per tant tocava anar-los traspassant als ens locals, amb els corresponents diners. Això va comportar la creació d’una Comissió de traspàs per cadascun dels ens locals implicats. Per part nostre les presidia Víctor Bayarri. Les reunions eren llarguíssimes i es perdien en temes molt de detall. En una ocasió vaig sortir de la reunió pretextant una trucada, vaig a anar a esmorzar i, quan vaig tornar a entrar a la sala, encara estaven en el mateix punt que els havia deixat. Els traspassos es van anar fent, contribuint així a ordenar el tema des del punt de vista competencial.
 
Amb horror veig aquests dies com Madrid vol alterar un ordre competencial que funciona bé, en base a una nova llei.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada