dissabte, 8 de febrer del 2014

Memòries d'un funcionari. 62. ICASS, segona edició 4.

El meu càncer de colon. Un passeig pel funcionament del sector sanitari 2

Deixant de banda la part hotelera, el tractament hospitalari que vaig rebre a l'hospital  va ser impecable. Soc un fervorós defensor de la sanitat pública, en especial en el tractament hospitalari i m’entristeix pensar que aquest sistema pugui entrar en crisi. Vaig estar 8 dies a l’hospital i la nit de tornar a casa vaig tenir una recaiguda en forma d’hemorràgia. De nou quatre dies d’hospital.

Amb posterioritat i durant el tractament de quimioteràpia, un cop al més havia d’anar a l’hospital a fer seguiment amb anàlisi de sang previ i de tant en tant colonoscòpia. I després un cop a l’any durant molt anys.

 A nivell ambulatori, la informació, les esperes etc. marquen una separació, en els aspectes organitzatius, respecte a l’internament hospitalari. Sovint vaig tenir la sensació que les unitats que m’atenien, entre prova i prova, tenien un marge de temps massa ampli per  la meva observació profana. La meva pregunta és: Si un departament, per exemple,  fa 7 tractaments en un matí...segur que no en pot fer 8, o 9? Com és que el personal de consultes externes ambulatòries dels hospitals a les 14 hores ja ha acabat la feina i, com es pot observar,  van a dinar i se’n van  a les tres...dinats? Tothom o veu, tothom ho sap, per què ningú no fa res? I sembla ser que en alguns  ambulatoris també passa una cosa similar.

En alguna ocasió, sempre per culpa de la meva obsessió per la millora continua,  vaig deixar unes suggeriments a la bústia de reclamacions. Com hom sap, tot està protocol·litzat i per tant al cap de 15 dies rebia una carta donant les gràcies pel meu suggeriment i al cap de dos mesos una altra dient que el tema estava sent tractat per una comissió especialitzada. Quan tornava al cap d’un any...tot tornava a funcionar igual. Cal vigilar: els protocols se’ns mengen i poden arribar a ser una trava burocràtica més.

Durant la meva baixa de 6 mesos, venia, amb un certa periodicitat, una metgessa/inspectora de part de l’ICASS a veure com anava. És un procediment que tenen les empreses per fer un seguiment de l’absentisme, però en el meu cas semblava ridícul. Calia gastar aquest temps d’un metge? O bé aquella metgessa havia de justificar un determinat nombre de visites i li resultava més còmode venir a casa meva que fer una visita “compromesa”?

Quan estava finalitzant la “quimio” vaig  començar, tot i estant de baixa, a fer algunes coses per l’ICASS. El meu estat aconsellava que per raons de salut mental comencés a treballar, però en canvi no podia fer-ho  tota la jornada sencera perquè no ho aguantava encara. Vàrem pactar amb el Ramírez  (i ell amb el servei de personal) que agafaria l’alta  (si no, no podia legalment anar a treballar) però que hi aniria pels matins uns quants mesos fins que em veies més fort. Fantàstica solució¡ Si en Ramírez s’hagués limitat a exigir el compliment de la llei hagués estat de baixa uns quants mesos més.

Això es pot extrapolar a nivell general, tot i que m’imagino que no és fàcil de gestionar. Seria el concepte de mitja baixa, que en les feines no físiques, la majoria avui en dia, seria perfectament aplicable i aniria bé per la salut mental de la gent que surt d’un procés de malaltia. Quants diners s’estalviaria el sistema de la seguretat social? Possiblement molts.

 

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada