dimarts, 9 de juliol del 2013

Els meus llibres.El legado de Humboldt

Saul Bellow, El legado de Humboldt. Galaxia Gutemberg. Círculo de lectores. Original 1975.
 
Comparat amb Faulkner per Philip Roth, Below (1915 – 2005) era per a mi un autor desconegut. I ha estat una gran descoberta, tot i que un xic costosa, no ho vull amagar al possible lector.

Com m’ha passat amb altres grans autors, més que intentar copsar la totalitat de l’obra dintre de la meva petita capacitat, m’he deixat embolcallar per la lectura fins a quedar ple i sadollat, només amb les espurnes del text que m’han arribat.

La narració, que explica la curiosa relació d’un escriptor americà d’èxit amb un antic “mestre literari” seu,  Humboldt, ja mort, és un pretext per la reflexió filosòfica continuada i per la descripció de les miserables ambicions humanes de diners i sexe. Aquesta capacitat per passar de lo sublim a la descripció més abjecta, mostra l’essència de l’home: no som ni bons ni  dolents si no les dues coses, tenim capacitat de filosofar i capacitat de ser vulgars i quotidians...i això en el millor dels casos. En realitat Humboldt no va passar de ser un mediocre, però “la quantitat de persones que es prenen en serio l’art i el pensament a Estats Units és tant reduïda que fins i tot aquelles que no arriben a res són inoblidables”.

És una curiosa reflexió aquesta, i a més tranquil•litzadora pel comú dels mediocres mortals. No es tracta de arribar a ser un geni en el que sigui, si no simplement d’intentar viure, al menys de tant en tant, un pam per sobre de la quotidianitat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada