dijous, 17 d’abril del 2014

De viatge. Lió, setmana santa 2014

Lió, la gran desconeguda

Una vegada vaig coincidir circumstancialment amb una persona de Brnoo, la segona ciutat de Chèquia.  Es queixava de que tothom coneix Praga, però ningú no coneix Brnoo, ciutat que segons ell, també té moltes coses maques. Això no ens passa a Barcelona respecte a Madrid, però si que és el cas de moltes “segones” ciutats. Lió, també.

Lió és la gran desconeguda, és una ciutat per la que passes anant a París, però en la que no tens tendència  a parar-te. Jo al menys no ho havia fet mai. L’oportunitat de que el meu amic Esteva visqui per allà, ho ha possibilitat.

És una ciutat per veure en un dia. Amb el seu “Tibidabo”, és a dir un temple d’aquests horribles al cim d’un turonet des d’on es veu la ciutat, el seu coquetó barri vell, el seu eixample, el seu majestuós ajuntament. Per a mi, el més peculiar i diferent són els seus particulars “traboules” (possiblement ve de trans ambulare), uns passadissos  per l’interior dels patis de les cases que permet anar d’un carrer a l’altre.

Els traboules, Jean Moulin i la resistència francesa

Per aquests traboules es movia durant la segona guerra mundial la resistència, per fugir i enganyar  a la Gestapo.  El nostre amic  ens acompanya, de retorn a casa seva, a un poblet, una mica enlairat, on va ser detingut amb molt altres resistents Jean Moulin cap de la resistència. En el lloc hi ha un petit monument i una escultura.

Cal no oblidar aquests moments horribles de la història. I està bé  no oblidar tampoc a aquests herois que van lluitar, van ser torturats i van morir fent la resistència. La nombrosa filmografia sobre el tema, serà, per a mi, a partir d’ara, una mica més real i corprenedora i l’acompanyarà el record de Jean Moulin.

El Roine  i el Saona

Pels que vivim en un país relativament sec, ens omple d’enveja veure aquest grans rius europeus. Lió rep per un costat el Roine  i per l’altre costat el seu enorme afluent el Saona. Tot sortint de Lió s’uneixen. Són grans, majestuosos, plàcids, generen verd a tot el seu voltant, la natura hi ha creat unes illes fluvials. En una d’elles Saona amunt , hi ha fins i tot un petit poble, que et fa sentir, per un moment, al segle XIX.

La tornada. Pana. Tot  té solució

Tot tornant, a l’alçada de Valence, se’ns fa malbé el cotxe.

La policia ens ajuda a no exposar-nos a l’autopista i ens avisa immediatament una grua.

La grua, molt ràpidament i eficientment, carrega el cotxe, ens instal·la a nosaltres a dintre el camió i ens porta al taller corresponent de Valence.

Truquem a la nostra companyia i ens costa una mica organitzar-ho tot  (com ho fèiem abans sense mòbils?). El conductor de  la grua ens diu que sovint tenen problemes amb les companyies espanyoles i angleses, no amb les franceses, alemanyes i altres...

Finalment ens proposen que el taller ens guardi el cotxe, ells envien una grua a recollir el cotxe per deixar-lo en el nostre taller de Barcelona.

També ens proposen tornar amb el TGV des de Valence. Tenim problemes  amb els codis dels bitllets i finalment ens l’envien per PDF al mòbil. Ens diuen que és suficient i que ensenyant el mòbil ja podrem passar.

Pugem al TGV que ens porta fins a Barcelona sense  que absolutament ningú ens digui res durant tot el trajecte, ni hàgim d’ensenyar a ningú el PDF del bitllet (?). Algú comenta que no entén les mesures de seguretat que hi ha a Sants, si pot passar això.

A l’arribar a Barcelona, l’asseguradora ens posa uns taxis fins a casa. Tot perfecte.

Per cert la línia d’alta velocitat francesa, s’acaba, “de facto” a Montpellier. Després va per un via normal i amb molta més lentitud. Quan arribes a Catalunya la via és perfecte i la velocitat també. No has de baixar del tren, pots anar amb un AVE o amb un tren TGV de SNCF indiferentment.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada