divendres, 11 d’abril del 2014

Memòries d’un funcionari. 71. ICASS, segona edició. 13

El "nou" ICASS


 L’ICASS estava organitzat per àrees d’atenció com ja hem dit. Amb la nova organització, l’ICASS es va organitzar per tipus de treball: atenció al client, planificació, administració i un petit espai per experts o “referents” en diferents temes.

El resultat final va ser que molts tècnics molt bons, van ser apartats de la seva especialitat i destinats a fer altres coses que no havien fet mai. Ja està bé canviar de feina i de fet jo ho he fet molt al llarg dels anys com es veu en aquestes pàgines, però hi ha determinats especialistes referents en un sector i en un país que no es poden menystenir d’aquesta manera. Catalunya es va quedar sense alguns referents importants, com Josep Badia en el camp dels discapacitats o Carme Iniesta en el camp de les drogodependències o Anna Fornós en  el camp de l’atenció precoç, per citar alguns exemples que vaig  viure  més de prop.

L’atenció Primària va desaparèixer i va quedar representada amb una única persona, no experta en el tema. Les cases de dones maltractades per exemple varen passar a una unitat de control de programes i concerts. (Després en afegir-se l’Institut Català de la dona al Departament aquest aspecte va ser recuperat tècnicament).

En paral·lel es van crear més serveis territorials, on es va desplaçar tota l’atenció a persones, la gestió de les sol·licituds etc. Gran part dels companys i en concret de la meva secció d’Atenció Primària hi van anar a parar. Encara recordo la cara de la Victòria Blajot i l’Antonia Villoria en veure que el seu “arxiu”  de 10 o 15 anys de casos d’atenció a domicili, perfectament ordenats i classificats, i que seria un material excel·lent per estudis històrics, podia quedar en un racó o anar directament a la paperera.

Vull, en aquest moment, referir-me a  un tema crucial a l’Administració: “la propietat real dels processos”. Els processos o els temes, sigui l’atenció a domicili, les cases de dones maltractades o les que cadascú pugui pensar en el seu sector, són d’aquella persona, normalment  tècnic, cap de secció o com a màxim cap de servei, que l’ha creat o se l’ha fet seu, que el cuida, que se l’estima, que el coneix profundament. Aquests són els veritables herois de l’administració, els que la fan funcionar, els que realment atenen al ciutadà.

Aquesta afirmació s’emmarcaria en aquella altra de que el mon l’aguanten els mediocres, és a dir els del mig: els mestres i infermers,  els tècnics  i administratius de base, els informàtics del dia a dia i el personal de neteja, els bombers i els mossos de l’esquadra...Des d’aquestes pàgines el meu homenatge a tots ells. Ja sé que he dit alguna cosa similar abans...la repeteixo: el mon, ara més en general, el fan funcionar els del mig. La bona gent. No les grans figures ni els grans homes.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada