dijous, 12 de juny del 2014

Cinema. Escenes mínimes. Calabuig.

La reposen per la Tele. Dirigida per Luis García Berlanga al 1956, aquesta pel·lícula, que alguns trobaran una mica “dèbil” ens trasllada, als que ja tenim una edat,  a la nostra infància, al Marcelino  pany vino i demés.

Berlanga, de pare republicà i que va haver d’anar a la” División Azul”, per expiar pecats aliens, és, com tothom, fill de les seves circumstàncies. I en el context franquista en què va viure ens va deixar perles com Bienvienido Mister Marshall o El verdugo o Plàcido.

No es pot, doncs,  treure del context tota la situació. Un cop acceptat això, la pel·lícula és tendra i humana. També irreal ja que la narració no és creïble.

L’home savi i civilitzat fuig de la ciutat i es refugia en un poble endarrerit i miserable on els costums ancestrals perduren. Tothom fa el seu paper, però sense exageració, el capellà, el caporal de la guàrdia civil, l’alcalde. Tots accepten les regles del joc “per què sempre ha estat així”, però dona la sensació de que no se les acaben de creure. Són com nens petits i reaccionen  primitivament a impulsos primitius. Beati illi...

Té també el seu costat de descripció (impossible la crítica) social: les tradicions religioses i pseudoreligioses, la pobresa, el contraban, els tres poders, la picaresca, l’orgull de poble, la “chuleria”...

Escena mínima: tot és una escena mínima. Tot són petits detalls deliciosos.

Fantàstic , com sempre, Pepe Isbert en el seu paper de vigilant del far i de jugador d’escacs per telèfon.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada