dimecres, 9 d’octubre del 2013

Els meus llibres. El carrer de l'embut.


El carrer de l'embut. Pilar Rahola. Barcelona, La Magrana, 2013

Fer una novel·la dolenta és molt difícil. Fer-la bona és la hòstia. Aquest vell acudit  (de l'Eugenio parlant de poker), aplicat a la novel·la, ve al cas de l'obra de Pilar Rahola. Bona periodista, bona columnista a la que segueixo.
Però fer una novel·la és una altra cosa. No és acumular molta informació sobre una època i deixar-la anar. Els fets històrics només han de servir per contextualitzar al lector, no poden ser el centre. No és mencionar tots els ditxos de Cadaqués. Tot plegat està molt bé. Fer una novel·la és bàsicament crear uns personatges, donar-los vida i sentiments i que facin emocionar al lector.

En aquest cas no es pot jutjar el llibre per les seves vendes (que desconec), perquè l'element mediàtic de la seva autora és determinant entre nosaltres. Ja sé que tothom juga amb les armes que té, però m'atreviria a dir que  aquest tipus d'autor/a s'aprofiten de la situació. Si la Pilar Rahola volia retre homenatge a la gent de Cadaqués que el maig de 1937 van morir estúpidament en una represàlia fratricida, i al seu avi que d'alguna manera s'hi va veure implicat, es podria trobar una altra manera de fer-ho.
De tota manera i com he dit al principi, tinc molt respecte per la gent que s'atreveix a llançar-se a fer una novel·la. Jo ni tant sols sabria com posar-m'hi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada