dimecres, 16 d’octubre del 2013

Els meus llibres. El dia que Nietzsche lloró


Irving D. Yalon. El dia que Nietzsche lloró. Destino, Barcelona, 2008
Vaig llegir "Así hablo Zaratustra", cap els anys 70, d'estudiant, amb una versió del Círculo de lectores. No recordo els detalls, però sí, que em va impressionar. Potser no estava preparat per llegir a Nietzsche directament.
I això potser és el que fa l'autor en aquest llibre. Fer-ne una lectura fàcil (però tampoc no tant) de Nietzsche. En forma de novel·la i connectant amb personatges de l'època des de Wagner a Freud, però centrada en especial en la relació entre  ell i  el Dr. Breuer, personatge real però que mai va coincidir amb Nietzsche.
Nietzsche, turmentat per les migranyes accepta ser tractat per Breuer a instàncies d'una amiga. Amb l'excusa de que el pacient tracta al malalt tenen lloc unes converses entre els dos que van configurant totes les angoixes i pensaments de Nietzsche i la seva recerca, súper exigent, de la nua veritat que busca i del Zaratustra que està gestant en el seu cap.
No m'atreveixo a fer un resum de les idees i ni tant sols a recomanar el llibre. Sens dubte es tracta d'un bestseller (centenars de mils de llibres) diferent dels habituals. Potser per això no s'atreveix a portar al lector fins al final i al meu entendre el final que presenta  és massa conciliador i conservador.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada