Alfred Döblin. Berlin Alexanderplatz.(1929). RBA. Barcelona,
2013
Incomprensiblement,
aquest autor era totalment desconegut per mi. El trobo recomanat a algun suplement de diari. Fa bona pinta.
I resulta que aquesta
obra és, com si diguéssim, un
"Ulyses" alemany. Tot i que l'autor renega d'aquesta opinió i diu que
ell no coneixia a Joyce quan va escriure el seu Berlin Alexanderplatz. Ens ho
haurem de creure.
És doncs una
meravellosa coincidència històrica, que sovint es dona tant en la ciència com
en les arts.
Sense saber res del
tema, diria que és un llibre com surrealista i que utilitza tècniques
narratives similars a les de Joyce. Però així com un quadre per exemple si no
l'entens, passes al següent en 5 segons, un llibre t'obliga a llegir-lo durant moltes
hores si els vols "veure" .
Narra la història
d'un pobre home que surt de la presó i
intenta ser bona persona, però el mon no el deixa. Li passen mil desgràcies. No
és la història que és quasi previsible, és la forma narrativa que sorprèn i per
què no dir-ho et supera en alguns moments. Globalment m'ha agradat llegir-lo
tot i que m'ha requerit un considerable
esforç.
Döblin és jueu i el llibre té múltiples referències
bíbliques (en especial al sacrifici del fill d'Abraham, Isaac). Però tot i ser
jueu, Döblin va publicar el llibre l'any 1929, é a dir abans del període nazi.
Aquest fet li dona a la novel·la una puresa que no tenen altres llibres
contaminats per la història. La Narració i els personatges estan fora del
context sociopolític.
Destacaria dos
fragments que m'han resultat sublims.
Un és el diàleg entre
dues persones que es desdoblen en quatre: el que diuen i el que pensen. És el
fragment del passeig pels bosc i que acaba tràgicament.
L'altre és el relat de les visions surrealistes del protagonista
que s'està morint. Allò que diuen que et passa la vida per davant, però
intentat recrear en dues dotzenes de pàgines.
Ignasi,
ResponEliminaSe’n pot completar la lectura amb la visió recomanable de ‘Berlín: Simfonia d’una gran ciutat’ (Berlin - Die Symphonie der Großstadt), documental que Walter Ruttmann va filmar el 1927, segurament al mateix temps que Döblin escrivia ‘Berlin Alexanderplatz’. Retrata la vida a Berlín durant un dia, de l’alba a la mitjanit. També recomanable la banda sonora
que van fer-ne Max Sunyer i el seu grup Pegasus al 1986 (se’n troben fragments a Youtube).