Víctor Bayarri. Direcció per
objectius. 1998- 1999
En Ramírez va estar només uns dos
anys a l’ICASS i després d’ell va venir en Víctor Bayarri que era assessor del
conseller Comas.
El Víctor va venir amb idees
noves i amb la intenció d i’mplantar a l’ICASS un pla de Direcció per Objectius
( DpO) i per fer-ho em va triar a mi com a tècnic de referència. Em va
alliberar de les meves responsabilitats a Atenció Primària, em va posar en un
despatxet al seu costat i endavant.
Per fer-ho, varem triar també una
empresa exterior que ens ajudés. Va ser el Consorci Hospitalari de Catalunya i
en concret en Francesc Moreu.
Missió, Visió, Valors
Vàrem treballar en primer lloc
amb un petit equip de l’alta direcció, la missió, la visió, els valors i els
objectius generals.
Per fer-ho ens varem tancar
alguns matins a les oficines del Consorci, en aquell moment al passeig de
Gràcia. Va ser certament molt interessant veure com, persones que portàvem tota
la vida dedicada als serveis socials podíem tenir problemes per definir quina
era la nostra missió, quina era la nostra raó de ser més enllà del que deien
els decrets i les ordres del DOGC. És ben bé que els arbres no et deixen veure
el bosc i que un cert distanciament és necessari.
Un cop definits els aspectes
bàsics del que era l’ICASS varem passar a explicar-ho a tothom. No és fàcil
vendre idees noves a uns col·lectius ja
una mica cremats, però ho vàrem intentar. En Moreu explicava amb molta gràcia
allò dels tres picapedrers que un pica una pedra i no sap perquè, l’altre diu que fa una columna i el tercer
diu que fa “una catedral”. El discurs que tots hem sentit moltes vegades en els
cursos de direcció d’equips, de com motivar a la gent. Alguns ens creien, altres
eren escèptics. Recordo un delegat territorial que després va arribar a Director
General que creia tant poc en el
projecte que em va passar directament la paraula a mi sense cap presentació
perquè no se li notés la manca d’implicació.
La nostra raó de ser
La missió, ens ensenyava en
Moreu, és la nostra raó de ser com a organisme, no la nostra feina concreta.
S'ha de definir en una frase curta, clara, precisa i entenedora i tothom l'ha
de tenir present en tot moment.
Un amic de Màlaga m'explicava que
un inspector americà de la Joint Comission on Acreditation of hospitals, es
parava de cop al mig d'un passadís i preguntava a una netejadora per la missió
de l'hospital. Pot semblar còmic, però és així. I la pregunta és: amb tantes
empreses interposades en els nostres serveis públics, com transmetem l'essència
de la nostra missió?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada