dilluns, 5 de maig del 2014

De viatge. Astúries 2014. 3 Dissabte 3 de maig

Visitem el Museo de Bellas Artes de Asturias a Oviedo, on entre altres coses hi ha un quadre de Jovellanos que va pintar Goya (al Museo del Prado n’hi ha un altra) i que era del meu avi. Jovellanos i Goya eren contemporanis, d’aquí la possessió del quadre per part de la família.

El nostre avi va vendre el quadre i mai s’havia sabut què havia passat amb ell. Fins que algú ens va dir que el tenien els Valls i Taberner. El vàrem localitzar en un domicili privat de Barcelona. El quadre “perdut” sempre havia estat a Barcelona. Vàrem demanar per veure’l i la meva mare que encara vivia el va poder veure, també el meu pare i el meu tiet que l’havien vist en el seu lloc. El Sr. Valls el va vendre al Museo del Prado que el té cedit al Museo de Bellas Artes d’Oviedo.

Ens desplacem fins a Avilés, passem per davant del centre Niemeyer i pugem un turonet per dinar. Mentre esperem als que falten van caient les ampolles de sidrina...fins a 12. És una litúrgia primitiva i autèntica. La sidra cau parcialment a terra quan s’aboca  i tothom veu amb el mateix got. La cerimònia té un punt de “comunió” i de “pertinença” que emociona. Se’ls veu orgullosos fent això.

Després ens porten al Cabo Peñas ( Peñes en bable). El paisatge és impressionant, fa pensar més en Normandia o Irlanda que en la nostra Mediterrània. El verd lluita amb l’aigua ben bé fins a la punta dels penya-segats o fins a la sorra de les platges. El vent, que també diuen que torna boja a la gent, ens acompanya.

I ja que parlo del bable, no puc deixar de fer un petit comentari. Al principi de tot d’aquest blog, vaig publicar una entrada sobre “les llengües dels meus pares”. Allà deia que el castellà ha eliminat la llengua de la meva mare, el bable, i està atacant la llengua del meu pare, el català. I així és. Tot i que s’està fent un interessant intent de nova introducció. És, però, molt difícil.

Se’ns fa tard per anar al centre Niemeyer. Llàstima. O no. Haurem de tornar.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada