dijous, 29 de maig del 2014

Cinema. Escenes mínimes. Love is the Devil. Study for a Portrait of Francis Bacon

La  setmana passada va finalitzar a la Filmoteca el cicle “Cinema i Art” d’aquesta temporada al que m’he anat referint de tant en tant.

La darrera pel·lícula, del  director John Maybury, de l’any 1998,  explica un fragment de la vida de Bacon, en l’època del seu amant George. Com algun altre amant anterior acaba de mala manera, suïcidant-se. 

No tinc elements per valorar la pel·lícula i encara menys la vida i obra de Bacon, però una sensació general  em pertorba: Quan visitem un museu veiem l’obra del autor “posada en net”, en unes sales netes, un quadres ben emmarcats i t’expliquen unes vides “pintoresques” com a característiques d’aquest tipus de gent. Però quan ho veus en les pel·lícules, molts d’aquests personatges semblen, egoistes, egocèntrics, repulsius, impossible de conviure amb ells. Quasi et sap greu per les persones que els va tocar conviure amb ells.

A nosaltres ens queda la part “genial”, però en fred. Potser és millor així.

I com exemple, una escena mínima de la pel·lícula: la persona que presenta la seva exposició al Gran Palais de París, llegeix un paper, sense cap sentiment ni passió, amb un to fred i avorrit. Bacon aguanta el discurs, però el director de la pel·lícula dona a entendre el desencant del pintor, reconegut per “l’establishment”, però que veu que no  s’ha captat la seva força. Es produeix com un “engany” mutu entre els dos. Jo accepto el teu homenatge, tot i que no en tens ni  idea, i jo em faig ric i famós.

 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada