diumenge, 11 de maig del 2014

Memòries d’un funcionari. 73. ICASS, segona edició. 15

 Els ajuts de 0 a 3 anys
 

A part d’estar en el programa de qualitat, vaig participar aquesta temporada en el disseny i gestació del programa d’ajudes de 0 a 3 anys. D’entrada haig de dir que mai el vaig veure clar. Tenint tantes línies d’atenció incomplertes, calia obrir una línia nova, i a més de caire universal? Sincerament creia que no .

I no perquè no s’hagi de fomentar la natalitat, si no perquè al menys tal com estava dissenyat, amb 600 euros l’any no es potenciava res. Tinc una neboda que ha tingut un nen al Canadà  i ha tingut un any de baixa (un dels membres de la parella) i també prestacions econòmiques importants. Clar que està bé. Però tendim a mirar només una part. Cal mirar el sistema d'impostos que permet això i per l’altre costat (el nostre), el frau fiscal existent.

Vull  deixar clar, que no estic en contra de les prestacions universals per tothom sense considerar la renda del que la rep. Fins i tot crec que se'n fa un abús de lo contrari. Qualsevol prestació acostuma a tenir uns criteris econòmics de prelació, i tothom ho troba molt lògic.

Però si (condicional) els més rics paguen els impostos que els correspon,  per què haurien de tornar a pagar més per un servei? No amb els més rics segurament, però sí amb algunes classes mitjanes pot arribar a passar que el que tenia menys recursos n'acabi, a base prestacions, tenint-ne més que aquestes classes mitjanes. (I de fet aquest tema sovint porta problemes i fins i tot conductes racistes o similars).

Però independentment del fet, que era una decisió política, tampoc estava d’acord amb la forma. Existien en aquell moment, amb govern PP, unes ajudes a la família en forma de desgravació en la declaració de renda (Encara continuen). Fàcil i ràpid.  Cal tenir en compte, però, que hi ha persones que no fan declaració de renda.

Però no. Es va preferir un sistema en el que l’interessat s’acull a una convocatòria de subvencions, omple una sol·licitud, la passa pel registre, un funcionari analitza si està bé i si no reclama la informació, es passa a pressupostos perquè reservi els diners, a intervenció perquè en certifiqui la legalitat del fet, el DG ha d'emetre una Resolució que s'ha de trametre per correu, si no s'està d'acord es pot fer un recurs... Finalment es passa a Economia que és qui paga.

En definitiva una despesa de intermediació exagerada i cara però, al menys als ulls dels que ho volien fer així, de més impacte social i sobre tot polític. Aquest tema té dos elements històrics interessants: 1 Quan va venir el tripartit va continuar amb el mateix sistema. 2. 10 anys després a causa de la crisi es va suprimir “temporalment” la prestació.

Con que m’he referit  als problemes en la pressió fiscal voldria profunditzar una mica més en aquest tema. Una mena de miscel·lània d’idees sobre el tema.

D’entrada penso que és un mal sistema deixar que una part de la població no faci declaració de renda perquè té ingressos baixos. Crec que seria millor que tothom la fes, encara que tingués ingressos “cero”. Aquest document seria un referent clar i general. Ja no caldria que cada servei o prestació hagi d’estar demanant el nivell d’ingressos. El serveis socials , i altres, sovint es queixen de que han de fer de “controladors” econòmics.

A més aquesta obligació general obligaria una mica més a tots aquells autònoms, firaires, botiguers i similars que simplement no la fan. Si haguessin de posar sobre un paper els diners que guanyen potser les coses serien una mica  diferents.

En segon lloc la declaració de renda podria servir per anivellar prestacions, la deducció per hipoteca, per fills, per dependència etc. En un sol document una gran quantitat de gestions que simplificarien molt l’administració.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada