Cien años de soledad. Gabriel García Márquez. Selecciones
Austral. Madrid Espassa Calpe, 1983
Con que és l’any de la mort de Gabriel García Márquez, s’ha
aprofitat per fer, de nou, publicitat de les seves obres. Busco a la biblioteca
de casa i trobo un antiquíssim exemplar de Cien años de soledad de l’any 1983
(El llibre és de 1967). Dubto si el faig servir o si en compro un de nou, però
llavors em plantejo: per què l’he guardat 30 anys? Aquesta pregunta posaria en
qüestió moltes biblioteques particulars... Em decideixo pel vell.
Què pot dir un simple lector sobre aquest llibre sobre el
que s’han fet 1000 estudis i treballs especialitzats. Doncs res tècnic.
Simplement que és sublim, infinit, prodigiosament imaginatiu, brutalment
generós en el contingut. Les seves 450 pàgines són un narració continuadament
nova, com sincopada, com explicada resumida. No sobra res
Els comentaristes sobre el llibre diuen que hi ha molts
elements de la pròpia biografia. Suposo
que no ho diuen per treure-li mèrit. L’acumulació de fets i idees és tan
abundant que hi queb tot: els fets propis, els observats, els de tradicions
orals remotes, però sobre tot els inventats.
Sembla que García Márquez deixa anar tot el que té dintre en
aquest llibre. És un llibre total. I per això em queda la sensació de que tota
la resta de la seva producció, també he
llegit alguns llibres més, està molt i molt per sota de Cien años de soledat.
Potser és inevitable. Als 40 anys García Márquez, ja ho tenia tot fet. Era
impossible que fes una altra obra com aquesta. Es va dedicar a fer obres
relativament “menors”.
Seria comparable als jugadors de futbol, que als 40 anys han
acabat la seva carrera. Poden fer d’entrenadors, d’assessors esportius...del
que sigui, però el centre de la seva vida ha acabat.
Em ve al cap en aquest moments, el llibre “Un buen
partido” de Vikram Seth, que amb 1600
pàgines, deixa espremut a l’autor per a “los restos”. Sí, “Una música constante” està bé, però no és el
mateix. Es podrien trobar altres exemples.
El cas del llibre que he comentat aquest estiu” Confesiones de un
italiano”, sería diferent per que l’autor va morir amb 30 anys.
Crec que cal acceptar aquest fet. No sé si al que li passa
li resulta fàcil. Una obra “suprema” és un regal per a la humanitat, però la
sensació de saber que ja has donat el millor de tu, pot ser depressiva.
En fi, un gran plaer. No cal espantar-se per l’arbre
genealògic dels Buendía, ni pels
Aurelianos. És fàcil de seguir amb un
esquema que el llibre ja porta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada