dijous, 25 de setembre del 2014

Els meus llibres. Primavera, estiu, etcètera.

Primavera, estiu, etcètera. Marta Rojals. Barcelona, RBA La Magrana, 2011.

Em parlen molt bé d’aquest llibre. El meu exemplar és de la novena edició.

Però, sincerament, no m’ha agradat gaire. L’argument, un triangle amorós, és molt simple i poc desenvolupat. I, a més, el títol sembla que desorienti, perquè les parts del llibre es diuen “tardor” “hivern”... fet que pot amagar la mica de filosofia que hi ha en els darrers capítols:  el crit d’una generació que es comença a fer gran i li angoixa el pas del temps.

A part d’aquest argument central, la novel·la és una “història generacional”, de la generació dels meus fills, en una zona rural. I aquí vull destacar un fet que també he detectat en pobles de la Garrotxa. Aquesta generació, en aquest context rural, ha hagut de viure gaire bé dues generacions en una. Vull dir que van néixer  en un context que sembla el de la “meva” infància i s’han hagut d’acoblar ràpidament a un mon nou, per atrapar als de la seva generació. Al menys m’ha provocat una mica aquesta sensació.

 I en el fons, el llibre, sembla un excusa per deixar anar tots els detalls i peculiaritats lingüístiques de la Palma d’Ebre. Aquest fet és potser el més atractiu del llibre. Però no ha de ser aquest l’objectiu d’una novel·la.  No es pot confondre el fons amb la forma.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada