Els diferents fons
estructurals. El FEDER
Hi ha diversos fons estructurals: El FEDER Fons europeu de
desenvolupament regional. Fons de cohesió.
Programes transfonterers. I tot un núvol de petits programes de
diferents coses.
El FEDER, com el seu nom indica serveix per crear
estructures que ajudin al desenvolupament d’una regió. Per exemple, si es fa
una carretera en una zona poc industrialitzada, l’objectiu es crear les
instal·lacions de base perquè allà s’hi creïn empreses i riquesa, l’objectiu no
és la carretera en sí mateixa. Per tant la rendibilitat d’aquests fons s’hauria
de mesurar per aquest criteri o bé des del principi tenir la obligació de
dissenyar quines seran les activitats que s’hi duran a terme.
El fons FEDER a més no es distribueixen per igual per tot el
territori. Es fan com unes zones a nivell més o menys de Comunitat Autònoma (en
el cas d’Espanya) i en funció de la renda per càpita li corresponen a cadascuna
més diners quant més pobre és. Sembla
lògic, es tracta d’ajudar a aquelles regions que entren a la Unió més
endarrerides.
L’Estat en qüestió ha d’aportar una part al projecte, però
lògicament quan més pobre és, més petita és aquesta part.
Un cop assignat el
pressupost , l’Estat presentava
projectes que en principi eren acceptats. El projectes d’un volum
important (en la meva època més de 50 milions d’euros) havien de fer un estudi
de cost benefici. Els de menys no. Els projectes en termes generals eren
aprovats sense més problemes i tenien un termini concret per ser executats.
Segons el meu criteri, aquí rau un dels errors fonamentals
dels fons estructurals. D’acord amb una mentalitat, per un costat política de
rebre tot el que es pugui i per l’altre burocràtica de executar tot el que
t’han assignat, el fet real és que el control sobre la necessitat o no del
projecte o la bondat o no del projecte o la grandiositat o no del projecte no
es controlen lo suficient. Vull dir que no es mira a fons si aquella autopista o AVE o teatre és
necessari o és massa faraònic etc.
El FEDER al mateix temps, es subdivideix en projectes de la
regió i projectes locals. Una part dels diners assignats es dediquen a ens
locals i en aquest cas són aquests els que han de presentar projectes, d’abast
més petit naturalment. El mecanisme d’aprovació és molt similar i per tant la
manca de control sobre el projecte en sí mateix és també escassa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada